Friday 7 September 2012

to my luvly friends...

Sahabat,
Ingatkah kau ketika kita bersama,
Bergelak ketawa bergurau mesra, 
Berkongsi cerita berbagi pendapat,
Bagaikan dunia hanya milik kita.

Bertahun-tahun kita berkongsi suka dan duka,
Tiada masalah mahupun sengketa,
Apa pun masalah kau pasti aku mendengarnya,
Begitu juga dengan kau yang tidak pernah meninggalkanku bersendirian.

Sahabat,
Sedarkah kau kita begitu terpisah jauh,
Bukan jarak yang memisahkan kita,
Facebook, twitter, skype, IM semua menjadi penghubungnya,
Namun jiwa dan raga kita bagaikan sudah tidak bersatu.

Kita sudah menganjak dewasa,
Kita sudah mempunyai kehidupan masing-masing,
Kau dengan kerja kau,
dan Aku sibuk dengan urusan aku sendiri,
Kita sudah tiada masa bersama,
Mungkin ini jadi penyebabnya,
Mungkin jua hal yang lain,
Tiada lagi istilah kembar siam berlainan mak dan ayah yang kita terima di sekolah,
Tiada lagi kata bagai belangkas yang digelar rakan-rakan,
Apa yang tinggal hanyalah kenangan.

Sahabat,
Aku rindukan kau,
Aku rindukan gelak tawa kita sewaktu alam persekolahan,
Aku rindukan teletah kita yang mencuit hati,
Aku rindukan pertemuan-pertemuan kita yang dulu,
Aku rindukan semuanya.

Namun aku sedar, 
Kita kini bukanlah seperti dahulu,
Yang bebas berjumpa tidak kira masa,
Yang bebas bercerita tidak kira tempat,
Dunia kita bagaikan terbatas dengan sempadan waktu dan masa,
Dan aku amat mengesalinya.

Sahabat,
Andainya aku pernah membuat khilaf,
Maafkanlah aku.

Mungkin aku tersalah kata,
Mungkin aku tersalah bicara,
Mungkin aku membuat kau berkecil hati,
Mungkin juga aku membuat kau marah dan merajuk.

Tetapi Sahabat,
Aku hanyalah insan biasa,
Aku hanyalah sahabatmu yang tidak sempurna,
Aku tidak sedar apa yang aku lakukan,
Maafkanlah aku.

Sahabat,
Kau adalah temanku, rakanku, kawanku,
Dunia dan akhirat,
Walau apa pun yang terjadi di kemudian hari,
Aku tetap menyayangimu,
Tiada apa yang mampu memisahkan kita,
Kecuali di saat kematian datang menjemput kita kembali kepada ALLAH S.W.T



yang merinduimu,

ROSLITA A.THALIB





No comments: