Tuesday 7 January 2014

Pengalaman Interview SPA: Pembantu Pendaftaran KP17


Saya mendapat tiga interview daripada SPA dalam tahun yang sama (2012). Interview yang terakhir ialah Pembantu Pendaftaran Gred KP17. Pengalaman temuduga yang lain anda boleh baca di SINI dan SINI. Alhadulillah, tahun 2012 yang lalu rezeki saya murah melalui pelbagai temuduga dan tawaran pekerjaan.

Saya akan kongsikan sedikit panduan dan tips yang saya perolehi semasa di temuduga untuk membantu anda diluar sana. Ini merupakan pengalaman saya semata-mata.  Jadi semua yang saya gariskan di sini tidak akan keluar bulat-bulat. Hal ini kerana soalan-soalan yang diberikan berbeza bagi setiap individu. Tambahan pula saya bukanlah salah seorang daripada panel penemuduga :)

Biasanya panel penemuduga terdiri daripada 2-3 orang. Bergantung kepada organisasi dan keperluan sesebuah jawatan. Masa saya di temuduga terdapat 2 orang panel (lelaki). Seorang daripada pihak SPA dan seorang lagi merupakan Pengarah JPN (Negeri mana saya dah tak ingat).

Berikut merupakan panduan temuduga Pembantu Pendaftaran Gred KP17:

1. Perkenalkan diri anda
Hal ini merupakan salah satu soalan wajib yang akan ditanya oleh panel bagi semua jawatan. Jika panel menggunakan bahasa inggeris ketika meminta anda memperkenalkan diri, maka anda WAJIB menggunakan bahasa inggeris juga. Sebelum menghadiri temeduga anda boleh membuat satu teks ringkas dalam kedua-dua bahasa agar anda tidak menggelabah dan tergaru-garu di hadapan panel. Antara butiran yang perlu anda ceritakan ialah nama penuh, umur, sedikit latar belakang keluarga, pendidikan, pengalaman kerja, sumbangan dan pencapaian dalam organisasi, masyarakat mahupun negara, sijil-sijil yang anda perolehi dan falsafah hidup anda. Lebih kurang dalam 3-5 minit.

2. Butiran mengenai jawatan yang dipohon
Soalan kedua WAJIB. Antara soalan yang akan ditanya ialah nama jawatan yang dipohon, gaji, tangga gaji, gaji minimum dan maksimum, pergerakan gaji tahunan dan elaun-elaun.

3. Kenapa ingin bekerja dalam sektor awam
Tidak semua calon akan ditanya soalan ini. Tapi bedasarkan pengalaman saya menghadiri 3 temuduga, soalan ini seperti pekara ketiga WAJIB yang ditanya.Hal ini kerana dalam ketiga-tiga jawatan yang saya hadiri, saya mendapat soalan ini. Jika anda ditanya mengenai ini, sediakan jawapan yang bernas, jitu, padat, mantap, dan terbaik. Yakinkan panel bahawa anda layak untuk menjawat jawatan ini.

4. Sedia maklum dengan tugas-tugas Pembantu Pendaftaran KP17
Antara tugasnya ialah memproses Kad Pengenalan, Sijil Kelahiran, Sijil Kematian, Sijil Kewarganegaraan, Anak Angkat, Perkahwinan dan Perceraian. Pastikan anda tahu secara detail perkhidmatan yang disediakan. Maklumat lanjut boleh layari  http://www.jpn.gov.my/

5. Mengetahui Latar Belakang JPN
 Buat rujukan mengenai moto, slogan, visi, misi, fungsi asas bahagian, struktur organisasi, dan sejarah penubuhan.

6. Menteri JPN dan menteri-menteri yang lain
Menteri yang menerajui JPN adalah YAB Menteri Dalam Negeri kerana JPN merupakan salah sebuah jabatan di bawah Kementerian Dalam Negeri. Pastikan juga anda tahu 5 (sekurang-kurangnya) menteri-menteri lain di Malaysia dan peranannya. Walaupun tak ditanya, at least anda prepare something

7. Pekhidmatan terkini di JPN
Buat research dengan melayari portal JPN untuk mengetahui jenis-jenis perkhidmatan yang disediakan oleh JPN bagi memeudahkan orang ramai seperti MyKad, MyPR, MyKas, MyKid, MyEG, MyGov dan lain-lain lagi.

8. Isu-isu semasa dalam negara
Pastikan anda tahu tentang berita semasa yang berkaitan dengan JPN seperti pendatang tanpa izin, kad pengenalan palsu, dan sebagainya. Berikan pendapat anda dan apa sahaja langkah yang telah diambil oleh kerajaan dalam mengatasi masalah tersebut.

9. Soalan Bonus (Bahagian mana yang anda mahu ditempatkan)
Sekiranya berjaya dalam temuduga ini, bahagian mana anda ingin ditempatkan. Sedia maklum bahawa JPN ada 6 bahagian kesemuanya. Rujuk panduan NO 4. Kenapa dan mengapa. Nyatakan secara detail. Tambat hati panel dengan jawapan bernas anda.

10. Soalan Bonus (Kenapa anda yang patut dipilih)
Panel suka melihat keyakinan dan kesungguhan calon. Nah, salah satunya adalah dengan bertanya kenapa anda layak dan patut dipilih dalam jawatan ini. Hal ini kerana calon terdiri daripada semua peringkat dan golongan. Daripada umur 18 tahun sehinggalah 40-an. Daripada sijil SPM sehinggalah Ijazah. Di sini anda perlu mencertikan kelebihan yang terdapat dalam diri anda berbanding orang lain. Sebagai contohnya, sebelum ini anda pernah dikontrak menjawat jawatan yang sama (Pembantu Pendaftaran KP17). Tapi disebakan kontrak anda sudah tamat, maka anda terpaksa mencari pekerjaan yang lain. Di sini panel mengetahui bahawa calon sudah mempunyai pengalaman kerja jawatan yang sama. Kebarangkalian anda untuk dipilih adalah amat tinggi. Atau pun anda pernah ditemuduga jawatan yang sama tetapi tidak berjaya, ceritakan juga.

Itu sahaja yang dapat saya kongsikan. Mudah-mudahan panduan ini dapat memberikan sedikit  idea dan gambaran kepada anda dalam membuat persediaan sebelum menghadiri proses temuduga. Syabas dan tahniah saya ucapkan kerana sebelah kaki anda sudah melangkah ke gerbang pekerjaan. Anda hanya perlu sebelah kaki lagi (proses temuduga) untuk melayakkan diri anda menjawat jawatan ini. Selamat menduduki temuduga dan semoga berjaya.

"Kejayaan tidak datang bergolek jika anda tidak berusaha"



Anda mungkin meminati:

270 comments:

1 – 200 of 270   Newer›   Newest»
Gee Lion said...

nampaknya kena bersiap-sedia dari sekarang juga... -.-'

roslita thalib said...

gee lion: yup, betul tu :) sebagai persediaan. tak adalah nanti gabra sangat kan

Jennyati said...

Hi Roslita Thalib, cmana pla dengan situasi sekiranya sdg berkhidmat dengan kerajaan tapi gred yg lebih rendah iaitu N11 dan dapat pula panggilan temuduga untuk jawatan ini. Adakah perlu berterus terang dengan penemuduga yang kita ni sdg bekerja buat masa ini atau mcamana??

lagi satu kes ada kawan sy yang blajar sampai U(Ijazah) dapat juga panggilan temuduga untuk jawatan ini.

roslita thalib said...

jennyati: terima kasih kerana komen. saya jawab apa yang saya tahu ye :)

1) kalau sedang berkhidmat dengan kerajaan, kita perlu rujuk dengan penyelia dan ketua jabatan. kena maklumkan kepada mereka tawaran yang kita dapat untuk membolehkan mereka proses borang2 yang berkenaan contohnya SKT. dan borang SKT dan kebenaran daripada ketua jabatan perlu disertakan sekali semasa proses temuduga nanti.

2) kes no 2. saya sarankan agar kawan cik hadir semasa proses temuduga. hal ini untuk mengelakkan nama disenarai hitamkan pada masa akan datang. setahu saya kalau gagal hadir 3 kali berturut-turut chances untuk dipanggil temuduga memang agak tipis. jika seandainya kawan cik berjaya ditawarkan kerja, tapi masih lagi belajar, maklumkan kepada pihak SPA dan JPA secepat yang mungkin. mengikut pengalaman saya, bagi kes yang belum tamat belajar tetapi sudah berjaya mendapatkan pekerjaan, pihak JPA akan hold dahulu tempat kekosongan tersebut. berapa lama saya tak pasti. dah lepas tamat belajar, mereka akan terus diserap masuk dalam kementerian masing2 :)

Anonymous said...

Hi Roslita Thalib...

Terima kasih banyak2 atas jawapan ke atas persoalan saya.amat berguna sekali :-)...

Apa pla pendapat kawan-kawan sekiranya seseorang tu sdg berkhdmat dalam jawatan Gred yang sama iaitu 17 tetapi hendak mencuba jawatan yang lain. coz ada kawan sy tu dia mmg nak cuba pengalaman dalam jabatan n jawatan yg lain.kawan tu sdg berkhidmat dalam jawatan gred 17 di bawah SPP (suruhanjawa pkhidmatan pelajaran) dan berhasrat untuk mencuba pengalaman baru d jbtan yg lain.

mungkinkah kawan ni diberi peluang??

Anonymous said...

Nak tanya ni, saya pun dpat tmu duga ni pd 10 mac.. Trus kerja ka ni ataupn ada ltihan lg?

roslita thalib said...

anonymous 1: nanti saya jawab balik ye sebab saya pun tak berapa pasti. kerana SPP ada pentadbiran sendiri dan mereka boleh ambil para pekerja tanpa melalui JPA :)

anonymous 2: tahniah kerana cik berjaya terpilih untuk ditemuduga di antara berjuta pemohon :) untuk makluman cik, temuduga merupakan peringkat kedua dalam pengambilan pekerja. seandainya cik berjaya dalam tapisan temuduga maka barulah cik akan diserap masuk dalam kerajaan. kursus akan diberikan selepas cik mendapat tawaran pekerjaan daripada JPA. surat akan dihantar terus ke rumah calon yang berjaya dalam temuduga.

Anonymous said...

Jpn kp17 ni atau pgwai pnjra kx17 mne lg bgus.?blh bg tau elaun2 jpn ni tak?.kelbhan2 jpn kp17 ni.

Anonymous said...

saya pun berdebar2 ni cz 13hb ni sy akan pegi intrvw pembantu pendaftaran.mcm sy pekerja sambilan harian (sektor kerajaan) perlu ke surat perakuan ketua jabatan tu? apapun thnx for de info

Anonymous said...

thanks for info. info yang menarik untuk sesi temuduga 11hb ni. doakan saya ya ^_^

roslita thalib said...
This comment has been removed by the author.
roslita thalib said...

anonymous 3: saya tak tahu yang mana lagi bagus antara KP17/ KX17. sebab suasana kerja dan cabaran semasa kerja semestinya berbeza. di JPN kita akan berurusan dengan orang awam yang memerlukan perkhidmatan kita secara terus.

pegawai penjara pula memerlukan kita berurusan dengan orang di dalam penjara sama ada itu, banduan (maaf), keluarga yang ingin menjenguk banduan atau pengurus atasan.

bagi saya, apa pun pekerjaan yang kita lakukan pasti ada masalah dan cabarannya yang tersendiri. best atau tidak kita ketepikan. sebab bukan senang nak cari kerja pada masa sekarang :)

elaun2 tetap dalam kerajaan (tidak kira jabatan) asalkan di sektor awam, gred 17:

1)imbuhan tetap perumahan: RM180
2) imbuhan tetap khidmat awam: RM115
3) Bantuan sara hidup : RM300 (bandar). RM 250.00 (luar bandar)

roslita thalib said...

anonymous 4: tahniah kerana berjaya dalam tapisan temuduga :) cik boleh lampirkan salinan yang menyatakan bahawa pernah bekerja sebagai pekerja sambilan. kalau perlu, boleh rujuk ketua jabatan untuk mendapatkan pengesahan (bukti lebih kukuh). sertakan juga apa2 sijil kursus, latihan atau aktiviti yang dijalankan sepanjang tempoh bekerja.

good luck n all the best ya :)

roslita thalib said...

anonymous 5: tahniah kerana berjaya di temuduga. semoga bermanfaat ya. study hard coz banyak cabang soalan yang boleh ditanya. jangan nervous, keep calm dan senyum.

Insya Allah, jika rezeki kerja itu memang milik anda, pasti tidak akan bertukar ke tangan orang lain :)

good luck & all the best

Anonymous said...

Mcm mne cra sy nk tolak tawaran tmu duga kp17 ni?sbb sy dah bkje krajan sbgi pgwai pnjra kx17 sy bndgkn elaun prumhn jauh lbh bsar dri bdn unifm.tmbh elaun yg lain.

Anonymous said...

Hai Roslita boleh bantu keh..... bagaimana nak tulis objektif dan matlamat kerjaya dalan resume pembantu pendaftaran gred TQ

roslita thalib said...

anonymous 3: tahniah kerana cik dah pun bekerja di sektor awam :) kalau cik nak tolak tawaran tersebut, saya rasa cik tak perlu hadir pada hari temuduga.

roslita thalib said...

anonymous 6: Insya Allah saya akan bantu apa yang terdaya :) nanti saya akan buat satu panduan resume untuk memudahkan rujukan.

p/s: untuk semua anonymous, boleh tak sertakan nama samaran anda ketika bertanya soalan. sebab dah terlalu banyak anonymous. confusing... heee :D
jasa anda amat dihargai

xinhope said...

ok Cik Ros.... harap dpt cik bantu sebab i nak turun temeduga bulan mac nanti (Pembantu pendaftaran.....mudah mudahan i dpt kerja ini.....dapat juaga kita jumpa kah JPN....

xinhope said...

terlupa juga Cik Ros. bagaimana nak tulis "sumbangan" dan "keistimewaan" dalam "resume" boleh tolong terangkan sikit jeh....lah.....tq.....

man said...

Klu xdtg tmu duga nama kt kat spa tak kne black list ke?

Unknown said...

assalamualaikum.. sy pn nk tnya..hehe.. ha'ah..cmne nk tulis resume sumbangan n kelebihan istimewa? jz point or essay? lps 2, sumbangan yg mcm mane 2? sy baru habis bljr,jd sumbangan ape yg boleh sy ckp dlm resume 2...sy konfius,, sumbangan untuk ape @ yg mcm mane..tq..hehe

roslita thalib said...

xinhope: all the best ya :) saya tidak bekerja sebagai Pembantu Pendaftaran. ini merupakan pengalaman interview saya pada tahun 2012. jadi saya kongksikan buat semua agar sedikit sebanyak dapat memberi panduan.

buat pengetahuan semua, saya merupakan Pegawai Khidmat Pelanggan N17 :)

roslita thalib said...

man: akan di black list jika SPA panggil berturut-turut tapi tidak hadir tanpa sebab. Cik Man sudah dapat kerja tetap sebagai pegawai penjara kan. saya rasa tidak ada masalah. kalau rasa was-was, telefon pejabat SPA (tempat ditemuduga) dan tanyakan kepada pegawai yang incharge. mereka akan beri penerangan lebih lanjut

Anonymous said...

assalamualaikum.. sy pn nk tnya..hehe.. ha'ah..cmne nk tulis resume sumbangan n kelebihan istimewa? jz point or essay? lps 2, sumbangan yg mcm mane 2? sy baru habis bljr,jd sumbangan ape yg boleh sy ckp dlm resume 2...sy konfius,, sumbangan untuk ape @ yg mcm mane..tq..hehe

roslita thalib said...

xinhope & ai nun: nanti saya bagi contoh ye. maybe saya akan update satu entry tentang tu malam ni. sorry, busy sikit :)

roslita thalib said...

ai nun & xinhope: saya post satu entry baru.Panduan menulis resume. boleh rujuk ye. semoga bermanfaat.

niazis said...

salam.. sy nak tnya, berapa lma ye kita kena tunggu untuk sesuatu jawatan lepas mohon spa ? sebab sy baru je daftar spa dan sempat mohon jawatan pembantu pendaaftaran tapi tak lepas syarat semasa lagi.

Unknown said...

terima kasih byk2 ye c.ros...:) blh sy tanye l soalan lg hehe...maklum la ni firsttime dpt panggilan tmudga SPA.. time kite d tmuduga 2, calon akan masuk sorang2 @ 2-3 org skali masuk utk di interview?

smurfblue said...

Salam Sis

Saya dapat panggilan temuduga pembantu pendaftaran KP17 tetapi saya confius nak hadir atau tak sbbnya saya sdg berkhidmat sebagai S17.. Saya mempunyai degree..mungkin belum rezeki saya ke peluang yg tinggii..Agak rugi tak if saya pergi temuduga tapi gred yang sama cuma suasana akan berbeza memandangkan pembantu pendaftaran bekerja di JPN nanti.. apa pandangan sis?

xinhope said...

Tq............Cik Ros mudah2an dari panduan resume tu....i boleh dapat jawatan ni.....thanks again 4 help me......:)

roslita thalib said...

Niazis: bergantung kepada keperluan jabatan. Berapa kerap tak pasti. Kadang pengambilan setahun sekali. Tapi ada juga yg 2 kali setahun. Ap yg saya perasan kalau sesebuah jawatan tu x melepasi syarat semasa means kita tak layak utk mohon. Maaf ye kalau tersinggung. Ini mengikut pengalaman sya. Sebabnya saya mohon jawatan ptpo n17 dulu. Tapi dah berapa kli temuduga dibuka saya dpt jawapan tak melepasi syarat semasa. Walaupun sya mohon byk kali tp jawapan still sama. Terus saya tukar jawatan lain. Cik boleh cuba minta lagi. Tapi pada masa yang sama cuba apply jawatan lain ye :-)

roslita thalib said...

Ai nun : akan dipanggil seorang demi seorang.

roslita thalib said...
This comment has been removed by the author.
niazis said...

oo.. mcm tu ke. sebab tgk syarat nk mohon lepas je. sy ingtkn sebab baru daftar tu sebab 2 jadi tak lepas syarat. ok ,tq atas nasihat itu. :)

Anonymous said...

nak tanya..waktu intebiu kena salinan dokumen2 yg d perlukan..salinan2 tu..kena ada pngesahan x? dlm surat panggilan dia x nyatakan,,,tq tolong jawab

Anonymous said...

nak tanya..waktu intebiu kena bawa salinan dokumen2 yg d perlukan..salinan2 tu..kena ada pngesahan x? dlm surat panggilan dia x nyatakan,,,tq tolong jawab

roslita thalib said...

Salinan2 tu tak perlu pengesahan

Anonymous said...

Setelah saya teliti betul2 dokumen yg diperlukan,sy terlepas pandang surat pengesahan dari ketua jabtan. Jabtan sy telah menyediakan surat mengesahkan yg sy telah bekerja di jbtn tersebut tp formatnya xsama seperti cth surat pengesahan yg sy lihat d dlm web. Surat pengesahan mengatakan yg ketua jbtn perlu mengizinkan staffnya utk pergi interview. Adakah peluang sy tipis utk mendptkn pekerjaan tersebut kerana dokumen xlengkap.

anonymous hensem said...

terima kasih atas info..berdebar gile..13hb ni intervw..doakan sy ehh ^_^

roslita thalib said...

anonymous: surat pengesahan daripada ketua jabatan memang penting ketika menghadiri temuduga.kerana ianya merupakan bukti yang tuan/puan pernah berkhidmat di jabatan tersebut. semuanya bergantung kepada rezeki. semuanya bergantung kepada rezeki dan takdir :) jika sudah tertulis bahawa tuan/puan akan lulus temuduga tersebut, maka tiada siapa yang boleh menghalangnya. tuan/puan dah berusaha sebaik meungkin. the next steps are doa & tawakal :)

roslita thalib said...

anonymous hensem: tahniah kerana berjaya di temuduga. Insya Allah kalau sudah rezeki, pasti anda akan mendapat tawaran pekerjaan tersebut :) usaha, doa & tawakal

anonymous oku said...

sy nak tye skit..apa maksud panggilan khas pada surat panggilan ni..sbb pada surat panggilan temuduga tertera panggilan khas..adakah yg cik punya dlu pun sama gak..ade tertulis bahagian panggilan khas.sbb sy merupakn seorng oku..cik rasa ada kelebihan x kt situ..tq

roslita thalib said...

anonymous oku: saya tidak mendapat panggilan khas. surat panggilan temuduga saya biasa saja (tidak tertera apa2). mungkin disebabkan cik tergolong dalam kategori orang kurang upaya (maaf) sebab itu SPA catit sedemikian. mungkin cik akan dinilai sesama orang oku dan akan diasingkan daripada kategori orang normal. percentage untuk golongan khas diserap masuk ke dalam sektor awam memang ada (tapi saya tak pasti berapa). kelebihannya ialah jika kurang golongan khas yang ditemuduga, kebarangkalian cik untuk diterima kerja agak tinggi. buat yang terbaik ketika temuduga ya. jangan jadikan kelemahan diri cik sebagai satu penghalang untuk berjaya :) all the best

Anonymous said...

cik..biase org2 yg ada ijazah yg pohon jwtn pmbantu pndftaran ne, mmg x dpt ea? dorg akn utamakn yg pemegang spm je ea?..cik ade pglmn x tentang ne?...Tq jwb :)

Anonymous said...

Salam sis,
saya ada terbaca komen di atas.
"Saya dapat panggilan temuduga pembantu pendaftaran KP17 tetapi saya confius nak hadir atau tak sbbnya saya sdg berkhidmat sebagai S17". situasi yang sama dihadapi oleh saya. saya mempunyai ijazah dan bekerja sebagai N17 dan 3x naik tangga gaji. saya dipanggil untuk interview KP17. sebelum ni saya pernah menghadiri jawatan N17 bagi penyelia asrama tetapi jawpan yang diterima adalah tidak berjaya dalam temuduga. saya tak tahu pulak yang kita kena start dari mula balik jika berjaya dlm interview KP 17? terima kasih maklumkan hal berikut

roslita thalib said...

anonymous: maaf cik ada salah faham sikit. saya salah. kalau kita dari negeri (contoh dari spa johor) pergi ke persekutuan baru kena start dari awal semula. tapi kalau federal-federal, seniority kita dikira. means gaji terdekat akan diambil bila mohon kerja baru walaupun dalam gred sama :)

roslita thalib said...

anonymous: syarat kemasukan Pembantu pendaftaran KP17 ini hanyalah SPM dan sijil lain2 tak diperlukan. ijazah merupakan satu bonus tambahan. semua akan dinilai sama rata. jika cik ada SPM, cik berhak untuk dinilai :) tak ada sikap berat sebelah ataupun pilih kasih.

masa saya ditemuduga dulu, saya ada STPM, tapi mohon kerja SPM. Alhamdulillah berjaya temuduga dan telah berkhidmat dalam sektor awam. lebih tak apa, jangan kurang

SPM : GRED 17
STPM/DIPLOMA: GRED 27
IJAZAH: GRED 41

Xinhope said...

TQ Cik Ros :) i dah pergi "interview" 13-3-14......byk tips i belajar dr blogger cik Ros yg membantu i dlm "interview" thanks again cik Ros :) :) tapi masa itu i "nervous" juga.....Siapakah menteri JPN....i memang dah belajar tapi disebakan "nervous" i terlupa juga.......

roslita thalib said...

xinhope: hehe yeke. terima kasih sebab sudi baca blog picisan macam saya ni :) biasalah tu. saya pun nervous jugak masa di interview dulu. semoga dapat kerja tu! doa banyak2 ok :D

xinhope said...

Selamat malam Cik Ros...:)dah berminggu tak berblogger dgn Cik Ros..:)apa khabar Cik Ros......:)

roslita thalib said...

xinhope: hye,, good morning :) khabar baik. awak apa khabar? lately ni busy sikit dengan exam di kampus. update blog pun jarang2. hehe

Xinhope said...

Semoga berjaya dlm exam Cik Ros...i tunggu (still penganggur)keputusan "pembantu pendaftaran Gred" tapi sementara itu i dpt pula dua temeduga "latihan penolong perubatan, dan Latihan penolong pegawai farmasi" pening juga kepala saya yang mana mungkin i pilih.....ada apa comment dari Cik Ros......:)sebab yang belakang dua jawatan tu akan pergi latihan selamat 3 tahun... after that dpt gaji diploma nya lehih tinggi dari penolong pendaftaran Gred kan?.... TQ Cik Ros

Anonymous said...

tq jwb soklan sya..hmm cik ne tgh sambung blajar ea?..smbil study smbil blajar ea?

Anonymous said...

cik, boleh tanya lg x?..besa lepas result kua, andainya sya bjaya dlm temuduga n dpt jwtn tu..brp lama dari tempoh result saya kna lapor diri/ ikut kursus? adkh sminggu slps result kua?

roslita thalib said...

xinhope: thank you :) wah, congratz... banyak juga awak dapat panggilan temuduga. hehe. lucky u. kalau ikut sayalah, memang saya akan pergi temuduga "latihan penolong perubatan" dan "latihan pegawai farmasi". macam yang awak cakap, keluar sahaja gred U29 (setara diploma). kalau pembantu pendaftaran N17 dan agak lambat nak naik ke jawatan lebih tinggi. kerja under KKM (KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA banyak benefit. selain peluang melanjutkan pelajaran.. pilih yang terbaik ok

roslita thalib said...

anonymous: saya kerja sambil belajar. kerja full time. belajar part time (Program Jarak Jauh)

anonymous: paling cepat saya tak berapa pasti. mungkin dalam tempoh masa sebulan.

Anonymous said...

sape yg gi intervw aritu 13.3 utuk jawatn ni..result dah kuar...sapeyg berjaya sila update plzzzz...nak tau....sbb saya calon simpanan laaaa...apesal calon simpanan ..nak bagi suspen ke apa???

ms ve said...

Saya pn dapat calon simpanan shja.. padahal hari tu smua soalan dpt jwp.. huhu

anonymous hensem said...

tula pasal...pelik jgak..kenpa la calon simpanan..rasa masa intrvw semua dah perfect..ku tak habis pikir..kurangku dimana...#ehh

Anonymous said...

ok la tu calon simpanan..sy langsung x dpt..tem intebiu soalan last sy x dpt jwb ngan baik..dr awal g penemuramah mcm x mo kasi jwtn tu ke sy..asyik2 bgkitkan isu sy ada ijazah..huhuhuhu..xpalah..maybe da yg lg baik lepas ne hehe

roslita thalib said...

siapa yang dapat jawatan ni update please. hehe.bagi anonymous2 di atas tu, calon simpanan bermakna anda 50-50 antara dapat atau tak dapat. jika ada calon yang lulus temuduga tu tolak tawaran kerja ni, maka calon simpanan akan dipanggil untuk memenuhi jawatan tersebut. jadi harap bersabar ye :) saya pun calon simpanan juga dulu. hehe

anonymous hensem said...

tadi i call bahgian urus setia pengambilan untuk mendapatkan pencerahan..katanya..calon simpanan telah dianggap berjaya..tggu je surat sampai ke rumah..kalau ade kekosongan di jabatan..baru anda akan dipanggil mengikut giliran keputusn markah yg diperoleh ketika temuduga aritu..so setiap yg berjaya akan ditulis calon simpanan..heee alhamdulilah..berjaya jgk..btw thanks cik rose..entri ni byk sgt membantu..resume pon edit yg u pye..thanks..uwaaaa

fifi said...

thanks cik Rose sebab artikel ni banyak membantu time interview haritu :) Interview Fifi haritu macam interview budak2 je, suara siap bergetar2 gitu and kadang2 tu jawapan Fifi macam tak cukup je :D

anyway nak tanya sikit, kalau calon simpanan tu, time check result dia ada bagitau ke kita calon simpanan or not? sebab Fifi check result, and dia statekan macam ni:

Tahniah! Anda telah berjaya temu duga. Surat tawaran akan dikeluarkan oleh SPA dan arahan melapor diri akan dikeluarkan oleh Kementerian/Jabatan berkenaan.
Kementerian/Jabatan : JABATAN PENDAFTARAN NEGARA, BHGN. PENTADBIRAN & PERKHIDMATAN ARAS 9-11, LOT 2G5, PRESINT 2, 62100 PUTRAJAYA.

Keputusan muktamad adalah berdasarkan kepada surat pemberitahuan rasmi yang akan dikeluarkan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia.


At first ingat memang lulus but then after di mentionkan pasal calon simpanan ni..ragu2 pulak :/

roslita thalib said...

Miss fifi: tahniah dear awak da lulus n dapat kerja ni! :') huaa bestnya... xya risau dah. Tunggu surat sampai kt umah nanti k. kalau hanya sebagai calon simpanan, SPA mmg akn mention awal2 kt dalam keputusan temuduga. dia akn tulis Calon Simpanan

xinhope said...

Cik Ros....sedih juga saya ini keputusan yang saya dapat "Dukacita anda tidak berjaya" kenapa boleh ini berlaku selalunya?:( adakah pemeduga itu memilih....kerana bangsa atau....i tak fahamlah.....blh cik ros bagi comment sikit tentang ni? thks

deeja said...

as salam,
temuduga saya 12 mac 2014 yang lepas.dan alhamdulillah saya antara calon yang telah lulus temuduga pmbantu pendaftaran ni.
bersyukur sgt.8 tahun menanti dari zaman mengganggur.then sambung belajar.dah abis belajar menganggur lg.sampai dah kerja skrg ni.bru dpt..

ms ve said...

Yes, bru bca kat web spa td..calon simpanan dah tak ada tempoh had lagi..maksudnya ia sah sampai la kita diserapkan ke jawatan itu.
cuba tengok dalam portal SPA ,bahagian pelaksanaan transformasi SPA.(Bil 32 tu). Tahniah untk yg brjya.. yg x brjya tu usaha lg..

fifi said...

really? great :) ni berkat bantuan cik Ros la ni :D Actually ni my first interview ever, tak sangka gak diorang nak kasi keje tu kat Fifi :3

lepas dengar kisah sis deeja kat atas tu rasa bertuah sangat dah since Fifi lepasan spm 2012 je :)

roslita thalib said...

Xinhope: dear, gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya kan ;) saya percaya peluang kerja awak masih cerah di luar sana. SPA tidak memilih sesuatu jawatan mengikut bangsa. Buktinya ada pekerja cina,india,iban di sektor kerajaan. Mungkin penemuduga menetapkan syarat yg lebih semasa menilai calon. Sebabnya mungkin kuota kerja ini agak terhad. Sebab itu SPA strict sikit. Saya pun tak tau kita dinilai berdasarkan kriteria apa. Saran saya, jangan berputus asa ok. Cuba lagi. Saya pun dua kali kandas temuduga ^^

roslita thalib said...

deeja: tahniah dear! :') happy for you. 8 tahun bukan masa yang singkat kan. Alhamdulillah berkat kesabaran, akhirnya dapat berkhidmat dengan kerajaan. selamat bekerja ye ^__^

roslita thalib said...

ms ve: really? great! hehe. so dah tak ada tarikh luput lagi. yeaaa. time saya dulu ccalon simpanan akan luput lepas 3 tahun. uhuk

roslita thalib said...

miss fifi: yes fifi. congratz! hehe. untung tau muda2 dah dapat kerja dengan government. bukan senang nak dapat. welcome to the club! hikhik.

kerja leklok tau. siapkan mental dan fizikal anda menuju gerbang pekerjaan. ^^

fifi said...

thanks sis :) hmm sis keje ape ek? :)

roslita thalib said...

miss fifi: sama2 :) Pegawai Khidmat Pelanggan di Kementerian Pertahanan Malaysia (MINDEF)

xinhope said...

Ya jangan putus asal....mesti pandang kedepan ......i simpan comment cik Ros dlm hati sebab ada dua lagi temeduga di bulan May ini, iaitu temeduga "latihan penolong pegawai farmasi dan latihan penolong pegawai perubatan" semasa temeduga boleh saya tolak antara satu latihan itu kah? tq cik Ros kerana byk membantu :)

roslita thalib said...

xinhope: good luck on your upcoming interview :) do your best ok. better xinhope pergi dua2 interview. buat research n study mengenai dua2 jawatan tu. kalau boleh kaitkan apa yang awak belajar dulu dengan jawatan yang ditemuduga ni. all the best. kalau ada apa2 nak tanya, feel free to email me ^^

Anonymous said...

Saya antara yg dpat pembantu pendaftaran kp17....terima kasih kak roslitaa...entry akak byk membantu sye...terima kasih sgt...:-)..kpd yg dpt...nti ad rezeki kita jumpa ye...:-)

ms ve said...

Hi Miss Roslita, bole komen ckit tentang Status urusan di semakan permohonan jawatan spa.. sblm ni status urusan sya untk jwatan pmbantu pndaftaran adlh simpanan lantikan, tp bila sa cek balik td status urusan da tukar kpd perlantikan tetap.. apa maksud tu?

roslita thalib said...

Ms ve: hi ms ve :) saya rasa awak dapat kerja ni. Lantikan tetap means anda akan diserap masuk ke dalam JPA. Tahniah :D tunggu surat JPA sampai dekat rumah ye. Cuba check email anda. Saya rasa pihak SPA ada hantar email mengenai lantikan ni. All the best ya ^^

roslita thalib said...

Anonymous: tahniah :') selamat bekerja ye. Berbakti kepada bangsa dan negara..hehe

Xinhope said...

Selamat malam Cik Ros lupalah saya nak tanya, saya dapat temuduga kedua-dua latihan separa perubatan dalam hb dan masa yang sama, adakah mereka menjalankan temeduga itu dengan serentak? bagi tips sikit...thks Cik Ros

roslita thalib said...

xinhope: oh iya ke? maaf saya tak tahu kalau kes macam ni. cuba call SPA 03 8885 6000. nanti tanya dekat pegawai bertugas tentang status awak ok.

ms ve said...

Email blm ada tp sa da telfon pihak SPA.. dorg suru tunggu surat tawaran n lapor diri ja lg.. wah, happy sgt.. ingtkn kena tunggu lama lg.. anyway, thank u miss Roslita

Anonymous said...

Ms ve..sy antara yg berjayq juga....belum dpt ape2 surat jgk...

Anonymous said...

Miss fifi...sy antra yg berjaya jga...klo belum dpt apa2 surat lapor diri...klo miss fifi dah dpt surat...bole x updatw kt sini...sunshine90...tq...:-)

roslita thalib said...

Ms ve: sama2 dear..happy working! :') hehe

roslita thalib said...

Anonymous: surat biasa akan sampai dalam seminggu hingga 2 minggu macam tu. lambat sikit. tunggu je ok ;) good luck kat tempat kerja baru. all the best ya

fifi said...

wow, mesti best keje tu! :3

anon: yup, nanti Fifi update kat sini kalau dah dapat, for now belum lagi :)

Anonymous said...

How abt call dr JPN? Ada ssiapa calon brjya yg suda dpt call?

fifi said...

anon: Fifi dapat call pengesahan last monday :)

kemie said...

Kursus jpn brpa lma??

Anonymous said...

SALAM.KAK SY NK TNY, BRU2 NI SYA DH ISI SPA,SBLUM NI THUN LPAS SY DH ISI,TP XDA PGLAN.SO SY PN UPDATE LAH BRU,BLA SY CHEK BLIK RESUME DLM SPA,RESULT SPM SY DIA TULIS MCM NI (TIADA MAKLUMAT) ,TP RESULT PMR ADE JE..SY MCM RAGU2 LAH TKUT XDE PGILAN DISEBABKAN RESULT SY X SHOW.ADAKAH RESULT SPM SECARA AUTOMTIK ADA DLM SISTEM SPA NI.MHON PENCERAHAN..

Unknown said...

ms ve, miss fifi..sy pn dh dpt call pengesahan 2 mggu lps, dorang ckp tggu surat sampai. sy risau sbb tak dpt lagi ni. ada yg dh dpt ke?

Anonymous said...

Salam, sy nk tnya... sebenarnya dalam spa nie ada koata untuk oku ke?

roslita thalib said...

anon: maaf ye kak ros saya baru bukak email ;) Sebenarnya, SPA dah upgrade sistem online tahun lepas kalau tak silap. So, segala butiran diri kita mungkin dah tak ada. Jadi, kena isi balik segala-galanya. Result SPM memang tak akan show automatik dalam borang SPA. Kita kena isi sendiri. Better, adik bukak laman web SPA dan isi balik segala maklumat yang diorang nak ok. kalau ada apa-apa tak faham, boleh tanya ^.^

roslita thalib said...

@kemie jenit: saya tak pasti berapa lama JPN akan buat kursus untuk memasuki jawatan baru. mungkin 4-6 hari :)

roslita thalib said...

anon: Kuota untuk OKU saya tak pasti berapa %. tapi menurut apa yang saya baca dalam surat khabar, memang SPA ada asingkan kuota untuk OKU. Ada kenalan saya OKU dan berkhidmat dalam JPA :)

Unknown said...

Askum kak nak tanye sblm ni sy calon simpanan lantikan n then baru2 ni check dah bertukar jd lantikan tetap tp yg jd kemusykilan tu kt bwh tu ade tulis dikategorikan sbg calon simpanan selama 1 tahun...ape maksudnye ye kak?

Unknown said...

Askum kak nak tanye sblm ni sy calon simpanan lantikan n then baru2 ni check dah bertukar jd lantikan tetap tp yg jd kemusykilan tu kt bwh tu ade tulis dikategorikan sbg calon simpanan selama 1 tahun...ape maksudnye ye kak?

Anonymous said...

Sa mula2 calon smpnn tk pembntu pdftrn..tp stts tba2 btkr lantikan ttp tp dlm ktgri smpn.tp dpt pgln dr jpn n skg tgu srt lg..

Anonymous said...

thanks cik rose..entri yg byk membantu.alhamdulilah selesai semua..9.6 ni lapor diri di jpn putrajaya..so sape yg g lapor diri pada tarikh dan tempat yg sama boleh lar kita jumpe kat sane..huhu wechatID: anuarmalique

Anonymous said...

Updte sapa dah dpt srt lpr dri..

ms ve said...

Siapa2 yg lapor diri d JPN Negri kuching srwk, jumpa d sna ya 9 jun ni.. calon sabah n sarawak dkumpul skali..

ms ve said...

Training kalau x silap 9-21 jun ni

ms ve said...

Anonymous: Sya pn masi mnunggu surat lapor diri.. tp pihak JPN da call bg tahu tmpt n tarikh lapor diri.. pihak jpn bru post surat tu last monday.. harap brsabar ya kwn2

Anonymous said...

Sye pun dpt kol...dia kate lapor diri 9 jun..:) *sai_sunshine90*

roslita thalib said...

wah ramai yang dapat ye :) tahniah2. lepas ni boleh lah berkenalan. good luck semua. kerja elok2 ok! ^.^ nanti kalau saya pergi JPN jangan buat2 x kenal pulak. muehehe

roslita thalib said...

@faizal mazlan: minta maaf sebab lambat reply. jarang bukak blog sekarang... hehe. kalau status dah bertukar dari calon simpanan ke lantikan tetap means awak dah berjaya dapat kerja ni :) tahniah ye.

roslita thalib said...

ms ve: jagan lupa berkenalan dengan semua orang nanti. ;)

Anonymous said...

Saye dah dapat surat semalam....lapor diri 9.6....kursus 2 minggu..so smpai 21hb la....jumpe disana...saidatul nabila...:-)

Unknown said...

ms ve, sy pn ada dapat kol, dia cakap dah hantar surat ari isnin lepas. tapi tak dapat2 lagi ni -.-". masih lagi menunggu skrg. konfem ke calon sabah sarawak melapor kt jpn kuching? nanti contact sy kat g+/hangout>> m.safuani.hamzah@gmail.com :D

Anonymous said...

M Safuani .. Calon sabah ka.sudah dapat surat ka.

Anonymous said...

M Safuani .. Calon sabah ka.sudah dapat surat ka.

Unknown said...

anonymous, sy sarawak. blum dpt lagi surat. nanti sy update kalau sdh

Unknown said...

akhirnya dtg jgk pak posmen menghantar surat jam 5 ptg tadi. terima kasih poslaju "dijamin sampai esok" lol. so 9 jun melapor kt jpn kuching. jumpa nanti bagi yg melapor kt kuching :D. thanks kpd tuan empunya blog kak roslita yg bnyk membantu masa nak g interview dulu :D

roslita thalib said...

@ m safuani hamzah: kalau sampai lambat, bukan pos laju namanya... tapi pos lembap. tetttttt
selamat bekursus dan bekerja ;)

Anonymous said...

Sy calon sabah.blm dpt srt pn...

Unknown said...

anonymous, kalau tak sampai jgk ari ni try tnya dorg, number jpn> 03-88807107 cari nurhafizah

Anonymous said...

risau ni surat blm smpai..col nbr jpn tdi nombor sibuk..

Anonymous said...

risau ni surat blm smpai..col nbr jpn tdi nombor sibuk..

xinhope said...

Selamat Hari Raya Adifitri cik Ros....lamanya kita tidak berblogger....banyak kali i turun "interview" tak satu pun jawatan i dapat.....kali ini i bersyukur juga dapat tawaran dari kerajaan tempatan dengan jawatan N17 (sama dengan Cik Ros kan?) dan saya akan lapur diri pada 1-8-14.....saya berterima kasih dengan cik Ros kerana memberi banyak panduan kepada saya, akhirnya saya dapat juga berkerja sebagai pejawat awam. tq n tq cik Ros.......

roslita thalib said...

xinhope: lamanya saya tak bukak blog... Selamat Hari Raya Aidilfitri. maaf zahir batin ye. :))

yup, gred yang sama dengan saya. cuma beza jawatan je. hehe. lapur diri dekat mana tu? mana tahu ada rezeki boleh jumpa nanti.

sama2. saya cuma tolong apa yang boleh. selebihnya usaha diri sendiri ^.^

Selamat bertugas,....

Unknown said...

salam cik roslita thalib..

saya nak tanye kalo kita dah berjaya dalam temuduga SPA.. Berapa lama ye surat lantikan SPA dan Surat lapor diri dari JPA akan sampai di rumah???

roslita thalib said...

Wassalam... Surat lapor diri biasanya akan sampai dlm tempoh sebulan atau sebulan setengah

Anonymous said...

slm...kalo success temuduga, gov leh ke tunggu untuk org keje swasta yg nk kena tender dl

xinhope said...

Ye Cik Ros, saya melapur di MPP (Majlis Perbandaran Padawan) Kuching.....dah bekerja lebih sebulan dah, dan i sambung U di OUM....Cik Ros sambung belajar di U? pernah cik Ros dtg Kuching? Pening kepala i juga dah bekerja tapi dtg lagi surat "interview" dari SPA. Klau tak turun "interview" ok kan?...Tq

miss rose said...

Salam cik ros.. saya adalah calon temuduga bg jawatan penolong pegawai pendaftaran kp27. Sya mempunyai ijazah sarjana muda. Tp untuk jawatan ini syaratnya terbuka untuk pemegang diploma dan stpm.. adakah kalau saya mengemukakan ijazah sayam permohonan saya akak di tolak?

Unknown said...

salam cik ros..sy dpt temuduga penolong pgwai pendaftran kp27.sy masih lagi blajar di thun akhir.perlu ke sy bg tahu yg sy sedang belajar??adakah sy tidak brpeluang untuk jwatan tu??

roslita thalib said...

miss rose: maaf lambat. saya baru buka blog :( permohonan cik tidak akan ditolak. masa interview nanti, bawa semua sijil yang anda ada; SPM, DIP/STPM dan sijil Degree. kalau cik ada degree, maknananya dah boleh apply semua gred dalam SPA dari gred 17 sampai gred 41. masa saya interview dulu untuk jawatan SPM, saya ada STPM. dan Alhamdulillah saya dapat jawatan tu. Sijil bukan penentu kita layak atau tak. ia cuma syarat basic sahaja. Contoh kalau jawatan diploma, at least kita kena ada sijil STPM/ DIP. tapi kalau ada sijil lebih tinggi; DEGREE pun tak apa, lagi bagus.

roslita thalib said...

faridah mohamed: tahniah :) masa di interview nanti, cik boleh bagi tahu panel masih belajar di tahun akhir. kalau ada sebarang kemusykilan, cik boleh tanya panel sendiri ketika interview nanti. peluang terbuka untuk sesiapa sahaja, even student. In sya Allah kalau ada rezeki, cik akan dapat jawatan tu walaupun masih belajar.

roslita thalib said...

xinhope: OMG, I baru bukak blog la dear. baru baca u punya comment. hehe, sorry. I pun belajar dekat OUM tau..! PP johor :) tak pernah datang Kuching lagi. tapi memang ada hasrat ke sana. Wow,, bestnya dapat interview lagi. Kalau gred lagi tinggi dari jawatan sekarang, better u pergi.

roslita thalib said...

anonymous 8 sept: Sorry,, baru baca comment :( pengalaman kawan saya: success interview SPA dan dapat jawatan Penolong Kerani Kewangan, tapi masih terikat kontrak kerja dengan BSN. SPA, still amik dia bekerja dan suruh dia habiskan kontrak dengan BSN. dah lepas tu, dia melapor diri dekat JPA, dan terus bekerja. kalau cik ada masalah macam ni, boleh direct tanya kat SPA/JPA. diorang akan bantu dari A sampai Z.

hanif hakim said...

miss rose n faridah mohamed bila tarikh temuduga tu?
sy 26/11 ni tmudga...

Unknown said...

miss rose, faridah mohamed , hanif hakim, temuduga KP27 di mana?

BSA said...

Assalamualaikum :) tumpang tanya. Kursus berapa lama ye baru start kerja?

roslita thalib said...

BSA: Waalaikumussalam. saya tak pasti sebab setiap jabatan lain2 caranya. dulu saya kursus 5 hari je

Anonymous said...

Salam nak tanya sikit adakah penjawat awam yang bertaraf kontrak akan diserap ke jawatan tetap ...caranya PBT...tolong ya jawap sebab saya dapat panggilan penguatkuasa N17

roslita thalib said...

anonymous: saya tak boleh jawab saolan ni, maaf :( cik kena tanya jabatan untuk kepastian. ada yang ambil pegawai kontrak untuk diserap ke jawatan tetap. tapi ada yang tak (habis kontrak, habis kerja). nasihat saya, interview penguatkusasa N17 tu pergi je. kalau seandainya lulus temuduga, cik boleh pilih sama ada nak kekal dengan jawatan sekarang atau beralih ke jawatan baru.

Amir said...

Kalu saya keje sbg customer service di pasar raya sblm ni mcm ne chances nk dpt keje Pegawai Khidmat Pelanggan ni???...adalh panel penemuduga akan mengutamakan calon yg sudah ada pengalaman kerja?..lg satu sy punya SPM 10A1..sy selalu dilema nk p interview SPA ni..sblm ni sy pernah p interview Latihan Separa Perubatan tp tak dapat..alasan as usual..result SPM excellent sngt...salah ke kalu saya nk mula kerja dari bawah?

roslita thalib said...

Amir: pengalamn kerja merupakan satu bonus tambahan yang dinilai oleh panel. yup, sama ada sektor awam/ swasta, akan mengutamakan calon yang dah ada pengalaman kerja. tapi bukan bermakna "fresh graduate" tidak akan dipilih langsung.

kaitkan kerja yang saudara pernah buat dulu (customer service) dengan jawatan yang nak ditemuduga ni. sebab skop kerja lebih kurang je. mana tahu, panel akan tertarik nanti.

sebenarnya keputusan exam tak ada kesan sama ada kita dipilih atau pun tidak. cuma, panel nak menilai sejauh mana kita mampu untuk menjawab semua pertanyaan yang diajukan. biasalah, panel akan tanya soalan yang pelik2 sikit. panel nak nilai cara kita berkomunikasi dan berinteraksi. tak ada jawapan yang betul atau salah pun :)

lagi bagus kalau nak mula dari bawah. sebab kita akan dapat banyak pengalaman. so, jangan give up ok..!

Unknown said...

salam..saya baru je dpt keputusan interview dr SPA status adalah simpanan lantikan..jadi berapa lama ye kena tunggu utk lantikan tetap cik ros?? simpanan pun dh boleh diIkira bejaya kan??

roslita thalib said...

azzi armela: boleh rujuk sini untuk dapat info :) ty

http://rozeath.blogspot.com/2014/12/apa-itu-calon-simpanan-simpanan-lantikan.html

Unknown said...

salam sis...sy nak tanya la klu selepas kita dh dapat taw kptsan temuduga berapa lama ye surat tawaran dan lapor diri kita dapat??
time kasih

roslita thalib said...

farah noor: waalaikumussalam. maybe 2 minggu hingga sebulan

mahirah said...

sis roslita, time sis iv utk pkp dulu berapa kekosongan? n rmai x yg hadir iv? nak tanya sis mmg sbelum dpt pkp mmg ada pengalman keje customer service ke?

Anonymous said...

Ada sapa sapa yg berjaya temuduga pen. Pegawai pendftrn nov 2014 haritu takk?

Tq cik ros sbb jdkn ni tmpt yg sgt bermanfaat utk org mcm sy.

Unknown said...

Assalam akak..sy nak tnya pendapat akak. Sy dah di temuduga. Seminggu slps temuduga..saya check spa dan tgk status temuduga masih sama seperti di panggil temuduga. Sedangkan kawan saya yg hadir temuduga pada tarikh dan panel yg sma..telah berubah status temuduga. Contoh, keputusan temuduga akan di maklumkan kemudian. Adakah dia berjaya temuduga?

roslita thalib said...

sue suria: waalaikumussalam. sue kena tunggu sampai SPA buat keputusan rasmi ye. In sya allah, dalam masa sebulan, pihak SPA akan maklumkan sama ada berjaya atau tidak. biasanya kalau berjaya pihak SPA akan reply macam ni : TAHNIAH anda telas lulus dalam temuduga...

WAQI' said...

Slm..sy waqi..nk tanya ..sy dh berjaya dlm temuduga pkp ni n tgh tunggu surat lapor diri...sy nk tahu utk jawatan pkp ni blh tak kita dpt biasiswa utk ambil PJJ ?

WAQI' said...

Slm...JPN ni under Federal ke Negeri???...katakan saya dapat temuduga Pembantu pendaftaran pada masa yang sama sy sedang berkhidmat sebagai Pegawai Khidmat Pelanggan utk gred yg sama...adakah seniority akan diambil kira?

Anonymous said...

As Salam Cik Rose..nak tya, bp lame tmpoh akan dapat surat klu status da tukar lntikan tetap... ari tu tgk stats pad 14 jan...huhuhuh...risau ni...

roslita thalib said...

waqi: Wassalam maaf late, baru balik kursus. memang tak ada biasiswa khas kalau nak sambung belajar. unless JPA or kementerian buka tawaran untuk calon yang layak. Boleh rujuk website JPA untuk tenguk senarai biasiswa yang disediakan kepada staff goverment. itupun bergantung pada kursus dan jawatan tertentu sahaja. Contoh gred 41 dan ke atas. biasa gred N17 dan ke bawah memang tak ada/ susah sikit.

JPN under federal.

roslita thalib said...

anonymous: wassalam. biasa surat akan sampai dalam tempoh sebulan. sabar ye. memang lambat sikit, tapi tak perlu risau sebab jawatan tu confirm awak punya. hehe. kadang2 SPA akan hantar salinan surat dekat email yang kita register, boleh check nanti.

Anonymous said...

Hi Miss..sy simpanan lantikan PKP juga bagi 26Januari2015..sy nak tnya semasa Miss jadi simpanan..berapa lama miss tunggu untuk dilantik tetap?

Anonymous said...

oke2x...tq Cik Rose ... :)

WAQI' said...

Assalam..boleh cik roslita sms saya di 013-9850012 ..sya risau blom dpt lagi surat ni..sy still tak tahu saya ditempatkan di jabatan/perkhidmatan mana...dan sesiapa yang telah Lulus Temuduga dan dpt Status Lantikan Tetap boleh la sms saya dan add my FB di Khalifah Amir...mentionkn PKP yer..

Unknown said...

Minta penerangan kalau dah terima lantikan secara online. Tapi xdapat surat mcm mane Ek?? Sis ros boleh membantu hehehe.....

Unknown said...

Assalamualaikum... Sis ros... Sy nak BG pandangan dulu mengenai entries sis nie memg terbaik untuk orang macam sy nie yg dalam dilema hehe... Nak tanyer ni sy disember 2014 temuduge dgn spa .. After result keluar sy simpanan lantikan jer... Pas seminggu dah tukar jadi lantikan tetap.. Sy kol spa die cakap sy dah ditawarkan jawatan DLM perkhidmatan awam... Under JPM jabatan perdana menteri.. Die Kate surat akan sampai dalam 1 atau 2 minggu... Tapi sebelum sampai surat sy dah cek dalam sistem terima lantikan atas talian Dan dah print 3 helai macam yg disuruh... Ade masalah ke kalau sy but mcm tu sebelum dapat surat Dari spa... Lg 1 surat Dari spa saje ke sy kene tunggU atau mcm mane ... Kalau Ade keterangan nak mintak sangat to long sis ... Email sy Taufik_osman91@yahoo. Com tq....

Unknown said...

Assalamualaikum... Sis ros... Sy nak BG pandangan dulu mengenai entries sis nie memg terbaik untuk orang macam sy nie yg dalam dilema hehe... Nak tanyer ni sy disember 2014 temuduge dgn spa .. After result keluar sy simpanan lantikan jer... Pas seminggu dah tukar jadi lantikan tetap.. Sy kol spa die cakap sy dah ditawarkan jawatan DLM perkhidmatan awam... Under JPM jabatan perdana menteri.. Die Kate surat akan sampai dalam 1 atau 2 minggu... Tapi sebelum sampai surat sy dah cek dalam sistem terima lantikan atas talian Dan dah print 3 helai macam yg disuruh... Ade masalah ke kalau sy but mcm tu sebelum dapat surat Dari spa... Lg 1 surat Dari spa saje ke sy kene tunggU atau mcm mane ... Kalau Ade keterangan nak mintak sangat to long sis ... Email sy Taufik_osman91@yahoo. Com tq....

Anonymous said...

hai cik ros..boleh saya tau berapa lama cik tunggu untuk d panggil lapor diri?sebab saya pun simpanan PKP juga..trima.kasi..

Anonymous said...

Wahhh..tahniah..murah rezeki awak..sy pun sama macam awk..ada interview dgn spa..status simpanan lantikan jg..ntah bila agaknya sy dapat lantikan tetap macam awk..tahniah ya.. :)

WAQI' said...

Msg saya taufiq...013 9850012..nk tanya cket

nora said...

salam kak roslita. saya dapat interview level stpm. tapi, sekarang saya masih ambik degree, tahun depan baru habes. macam mana eh kak? saya kena g atau x?

roslita thalib said...

Nora : waalaikumussalam. Kalau untuk pengalaman, boleh cuba pergi. At least dpt pengalaman kan. Next interview, xdelah gabra sgt kan. Hehe

roslita thalib said...

Sorry late. Baru terperasan msg awak. Saya dulu dlm tempoh sebulan status bertukar jd lantikan tetap. Kalau JPA memang nak pakai staff or berlaku kekosongan di kementerian , memang cepat jd tetap. Tapi kalau sebaliknya., memang lama juga.

Anonymous said...

salam sis...saya dapat temuduga pembantu penguatkuasa baru-baru ni...adakah surat yang mengatakan saya tidak hadir tu akan dihantar ke rumah? heheh

Unknown said...

salam sis,kalau dapat kerja gomen pada umur 35,gaji kita ikut pada permulaan atau ikut umur?

Cik Dania said...

Salam sis, saya nk tnya..pd 22.02.2015 suami saya dikategorikan sebagai calon simpanan sebagai pemandu kenderaan dan pada 12.03.2015 bila saya check balik dekat semakan permohonan telah berubah kepada lantikan tetap.saya dah call spa n diaorg cakap dah dapat.so maknanya suami saya kena tggu srt.so suami sy kena tggu berapa lama untuk terima srt tersebut?mohon pencerahan..sebabnya saya risau sebelum ni surat panggilan temuduga tidak diterima oleh suami saya.

HelmiYahya said...

alamak lgi 3 hari nak temuduga! banyak nk kene bt ni.. anyway panduan ni sangat mmbantu.. tq admin!

Unknown said...

Assalammualaikum kak. Esok saye ade kursus tips dan panduan memasuki perkhidmatan awam. Persoalannya umur 18 boleh ke hadir ke kursus tu? Sbb sye dah mohon kt web spa untuk mohon pergi ke kursus tips dan panduan memasuki perkhidmatan awam

Unknown said...

Assalammualaikum kak. Esok saye ade kursus tips dan panduan memasuki perkhidmatan awam. Persoalannya umur 18 boleh ke hadir ke kursus tu? Sbb sye dah mohon kt web spa untuk mohon pergi ke kursus tips dan panduan memasuki perkhidmatan awam

Anonymous said...

Assalamualaikum sis. Sy bru dpt temuduga utk jwatan ni. Tapi skrng sy msih belajar under jpa. kalau sy x p temuduga ni. X da kesan apa2 ke ? Contohnya, nama diblack list ?

Anonymous said...

Assalamualaikum sis..sy bru dpt emel temuduga utk jwtan pmbntu pndftaran kp17 26/4/2015 ni..blog sis ni bnyk mmbntu sy utk search psal jwtan ni..sis doa kn sy brjaya temuduga jwtan ni ye..sy brminat sgt dgn jwtan ni.. :)

WAQI' said...

Awak dpt Surat mmg tulis kp17 ke ? Sy punya kp27....peliknya

Anonymous said...

Waqi, awk punya tu jawatan penolong pegawai pendaftaran gred kp27

Fuey said...

Saya pun dapat panggilan temuduga utk jawatan pembantu pendaftaran kp17 pada 24/4/2015 ini.

Zerox said...

boleh mohon pencerahan, saya dapat sms panggilan temuduga utk pembantu pendaftaran kp27 manakala dalam email saya panggilan temuduga untuk kp17. boleh sya tahu panggilan temuduga ni utk gred apa sebenarnya.?

saya gred2 kerja ni saya lemah sikit. harap u all dpat membantu. terima kasih

Anonymous said...

assalamualaikum sis..sy dpt ivw pmbntu pndftrn 19/4 ni..sblm ni pun sy pnh hdir bbrpa ivw plbgai jwtn tp blm ada rezeki...sy nk tya pndpt sis apa jwpn yg tbaik utk kita jwp bila pnmuduga tya knpa kita mtk jwtn ni sdgkn kita ada ijazah...sbb stiap kli sy jwp 'utk mulakn krjya dr pringkt bwh dn igin cri pglmn' reaksi pnmduga mcm mnjukkn jwpn sy tu xmyakinkn...sy mmg xde idea nk jwp apa...hrp sis blh bg pndpt..

Dila said...

Assalamualaikum sis..
Terima kasih sudi brkongsi tips n info utk temuduga pembantu pendaftaran..
Saya Ada beberapa soalan..harap sis dapat mmbantu..
1) Saya dpt pggilan temuduga utk pmbntu pendaftaran pd 20/4/2015 ni..SMS dr spa tulis temuduga utk gred kp27, tapi Surat pd emel tulis kp17..Saya xtaw temuduga nnti utk gred yg mana satu..
2) Saya ad ijazah, tp tiada dip/stpm..boleh ke sy memohon jawatan utk dip/stpm dlm spa?
3) Saya pernah tmuduga spa sblum ni utk jawatan pegawai Sains..dan status sy sekarang sbg calon simpanan..sy call spa, mereka bgtaw status calon smpanan tu valid utk 2 tahun shja..prlu ke sy brtrus trg status sy nnti sewaktu tmuduga utk pmbntu pndftaran nnti?

Harap sis dpt mmbntu..:)

Dila said...

Arap dpt brkongsi pnglmn tmuduga nnti..sy 20/4..:)

illa said...

Salam Sis oslita.
Nak tanya...saya dah cuba search moto, slogan, visi & misi JPN tp x jumpa... ada pun perlu login dr kakitangan JPN sendiri. siapa ada jawapan mohon share..

Fuey said...
This comment has been removed by the author.
Fuey said...

•Visi: JPN Sebagai Agensi Peneraju Pengurusan Rekod Kependudukan Yang Unggul Di Malaysia Menjelang 2016
•Misi: Mengurus Rekod Pengenalan Diri Yang Sahih Serta Memberi Perkhidmatan Terbaik Kepada Penduduk Demi Kesejahteraan Dan Keselamatan Negara
•Dasar Kualiti: Jabatan Pendaftaran Negara Komited Untuk Memberi Perkhidmatan Yang Berkualiti, Cekap, Tepat Dan Mesra Demi Kepentingan Negara
•Slogan: Rakyat Di Hati JPN

Semua ni boleh dapat di web JPN.

illa said...

Fu ey..tqvm... maaf sy x sdar sy buka portal mggunakan enternet page jd error...patut x pat cek bhgian maklumat koprat tu...bla sy mggunakan google chrome baru dpt...makasih

roslita thalib said...

untuk semua rakan yang bertanya tentang soalan2 di atas. Maaf sangat2 sebab saya tak boleh luangkan masa dekat blog dan jawab semua pertanyaan anda :( Sebabnya saya ada exam dan tugasan yang perlu dihantar segera. Insyaallah saya akan free pada 22/4 onwards.

Anonymous said...

Dear Dila yg interview smlm,
boleh share pengalaman awak?
Thanx in advance


Anon N

Anonymous said...

sesiapa yg telah interview jwt pembantu pendaftaran kp 17 boleh share tak pengalaman interview ?terutamanya calon dari sabah.Saya calon dr sabah dan interview pada 24/4/2015,lama saya ditemuduga,lebih kurang 30 minit.Nervous ni

Fuey said...

Byk soalan yg ditanya,pasal tugas jawatan ini,integriti,dan isu berkaitan JPN. 2 org penemuduga,seorg lelaki dan seorg perempuan.Kebanyakan soalan pegawai lelaki yg tanya dan pegawai perempuan tu cuma belek sijil saya dan tengok saya ja.Dan kebanyakan masa pegawai lelaki tu yang bercakap dan saya cuma dengar sahaja.Ini pertama kali saya ditemuduga dgn lama,biasanya tak sampai 15 minit dah habis temuduga.

Anonymous said...

Nk kongsi.. Ada 2 org pnemuduga ppuan,sorg Melayu n India. Penemuduga India tny dlm BI, yg Melayu tny dlm BM
1. Prkenalkn diri
2. Dia tny skit psl krja lama n knp bhenti
3. Kelebihan diri anda dan contoh aplikasinya dlm pkrjaan
4. Jika dtmpatkn di kwsn pndalaman atau Sabah/Sarawak bgmana anda dpt mnghadapinya?
5. Fungsi UTC/RTC?
6. Bgaimana mghadapi customer yg bmasalah (cth; marah2,xphm bahasa)
7. Siapa pengarah JPN
8. Knp MyKad penting?
9. Knp perlu kad/pndaftaran untuk bukan warganegara gk?
Myb ada 1-2 soalan lg,tp dah lupa. Soalan ni xikut turutan sebab kluar2 je lupa trus lupa

Fuey said...

Saya pun ada kena tanya siapa pengarah JPN.Tetapi byk ditanya berkaitan diri saya seperti agama saya, apa pekerjaan bapa saya sebelum bersara,apa kelebihan diri,penglibatan kokurikulum semasa di sekolah,kenapa tidak sambung degree selepas tamat belajar Form 6.Ada juga ditanya apa pandangan saya terhadap perkhidmatan JPN.Saya telah ditanya dengan soalan yang bertalu-talu sehingga saya tak tau macam mana nak jawab dah.

hazirah said...

Salam sis Ros, saya Eyra. .nak tanya kalau lepas temuduga , pihak temuduga ambil tak resume yg kita sediakan?? Sbb saya baru lepas temuduga tapi mereka tak ambil pun resume saya. .means saya tak lepas la ye temuduga tu. . :/

Unknown said...

Assalamualaikum sis ros...sye ade termuduga spa..pas 2 dpt simpanan baru2 ni chek dpt lantikan tetap..bile call spa tnye pasal surat lapor diri die tk pasti..agak2 berapa lama akan saya terima surat lapor diri

Anonymous said...

Hi semua...saya pun hadir utk interview pem pendaftaran 22/04/2015 ari tu...calon sabah...ada yg sudh tengok result temuduga?

Fuey said...

Saya pun calon Sabah,saya dapat calon simpanan.

Unknown said...

Saya calon sabah & gagal temuduga. Sedihnya. Dah 2kali interview. Mungkin sebab saya kelulusan degree :'(

Unknown said...

As salam sis, sy sdg bekerja kerajaan yg brjawatan s 27 kontrak...dan telah pun dtemu duga..sy nak mnta pandangan sis, jika sy dpt jawatan ini, patutkah sy ambil kp 17 dan tinggalkan jawatan skarang krn ianya brstatus kontrak?terima kasih

Anonymous said...

Helo semua...ada tak yang berjaya temuduga kp17 ni?

Anonymous said...

mohon pencerahan daripada semua..if keputusan temuduga dinyatakan...tahniah anda berjaya temuduga(tertakluk kepada semakan dokumen dan maklumat individu,pengiktirafan kelayakan dan tapisan keselamatan)kementerian/jabatan:jabatan pendaftara negara,bahagian pentadbiran dan perkhidmatan,aras 9-11,lot2g5,presint 2,62100 putrajaya...ni dikira berjaya dh ke?atau camna?

Anonymous said...

Sya pn dpt result mcm tu. Apa mksdnya tu ya? Dah mula resah dah ni.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 270   Newer› Newest»