Tuesday 7 August 2012

Pengalaman Interview SPA: PEGAWAI IMIGRESEN GRED KP17

Assalamualaikum.

10 April 2012, tarikh yang bersejarah kerana buat pertama kalinya saya dapat panggilan daripada SPA untuk menghadiri interview Pegawai Imigresen Gred KP17. Dalam masa setahun lebih daripada permohonan yang saya buat, blink-blink saya dapat SMS mengatakan saya layak untuk ditemuduga. Masa tu haruslah kau senyum sampai ke telinga. Perasaan? Umm excited, terkejut, tak sangka, bangga and happy sangat ok. hee :D  Berpuluh ribu orang yang mohon dalam Malaysia ni, tapi yang dipanggil temuduga sangatlah sikit. Dan saya merupakan salah seorang daripada ribuan manusia yang bertuah itu. Syukur, Alhamdulillah..

Bagi sayapeluang hanya datang sekali. Mungkin lepas ni saya tak akan dapat kesempatan macam ni kan. Soal dapat ke tidak belakang cerita. Kalau kau tak datang confirmlah nama ko tak kan tersenarai kan.haha. Baik saya pergi je kan kan kan...

Mak ai, biar betul ni..banyaknya kriteria! kenapa? haa, itulah perasaan saya masa bukak surat SPA yang sampai ke rumah. Kau tak boleh rabun, (sikit-sikit pun tak diterima ok), tak boleh terlebih berat, tak cukup berat, kurang ketinggian pun tak boleh. semua ok. masalahnya sekarang berat badan saya ni je. kejap naik, kejap turun, haihhh...susahnya nak maintain. 

Orang yang datang untuk interview imigresen tak adalah ramai sangat kalau nak dibandingkan polis. Dalam 20 orang rasanya. tapi masa yang diambil memang sangat lama. biasalah kan. ujian kecergasan fizikal. serba-serbi kena perfect. lepas sorang, sorang masuk. tapi, yang ditolak sangat ramai. bila tanya kenapa. ada yang cakap rabun, tak cukup tinggi, terlebih BMI. saya orang yang ke-16 untuk ditemuduga. perasaan masa tu hanya ALLAH sahaja yang tahu. cuaknyaaa.. giliran saya pun tiba lepas tu. saya masuk dengan tenang, baca bismillah n selawat banyak-banyak. semuanya lulus. berat, rabun, tinggi, kawad semua lepas. tak ada masalah...

TAPI.... sayang. "adik, kau ni cacat la aku tengok. semua dah ok da. tapi ada satu je masalahnya". macam tu lah lebih kurang pegawai yang interview tu cakap. saya pelik la. setau saya,  mana ada cacat. sempurna je mak saya lahirkan ke dunia ni. kepelikan saya ni makin berdouble-double  dirasakan.

MAAF... anda tidak layak diterima dalam jawatan ini. hehe. cerita punyalah panjangkan. tapi saya tak dapat pun. bukan rezeki saya untuk diterima bekerja dalam jawatan tu. nak tau kat mana yang cacatnya? haa..diorang ukur tangan saya pakai pembaris uollss... tangan saya sangatlah tak straight ok. bengkok sikit je. tapi tak adalah cacat mana pun. saya buat muka kesian kat pegawai tu bagi saya lulus. kalau tak, saya tak boleh pergi stage seterusnya iaitu individu interview. dia cakap memang tak boleh. kena ikut procedure.  sebelum saya keluar tu  salah seorang pegawai  bagi nasihat. dia cakap jangan pilih jawatan yang beruniform lagi lepas ni. confirm saya tak dapat nanti sebab tangan saya tuu. hehe. saya pun ikut jela cakap dia orang dan renew balik semua jawatan dalam SPA.


ALHAMDULILLAH.. saya dipanggil sekali lagi untuk interview jawatan yang lain.14/8/2012. kalau kita tak berputus asa, INSYAALLAH akan ada kerja lain yang menanti kan.




3 comments:

Bisikanh said...

Berani sungguh orang itu mengatakan kawan sy seorang yg 'cacat'...

**kalo tasya jadik ros,boleh ker sy menjawab,,,
"bukan semua ini ciptaan ilahi..sy sebagai hamba kena terima semua ini sebagai anugerah istimewa ilahi..maka tuan juga perlu berfikiran rasional bahawa saya sebenarnya masih layak untuk menjawat jawatan tersebut bukan sy tidak mempunyai tangan"..hahaha
***emosi sebentar...kakakahh..

roslita thalib said...

wah, kalau tasya cakap macam tu mau ternganga mulut2 mereka tu semua kan. hehe.

Unknown said...

Salam.hai kak ros.tq for sharing..sye pun pun mnerima nsib yg sme.sye pnah intrview jwtn yg sama ni.at last dye ckp,lain kli jgn mohon jwtn yg beruniform.sebijik statement tu kt atas..hehee